Maak jij de juiste keuze? Is jouw lichaam in balans?

Zorg jij voor gezonde voeding, voldoende beweging en ontspanning?

INLEIDING

Waarom dit bericht. Alles wat de natuur ons leert moeten we ter harte nemen. De natuur is als basis in balans. Wij zijn onderdeel van die natuur. Vele jaren terug, de oertijd, was de mens één met de natuur en in balans. Eén groot ecosysteem. De laatste eeuwen zijn wij een beetje de weg kwijt geraakt daarin. Dit fascineert me en wil dit delen met jullie.
We hebben ons afhankelijk gemaakt van de voedingsmiddelenindustrie. Maar ook de farmaceutische industrie helpt mee aan deze disbalans. Vele van ons zien lichaam en geest nog als gescheiden. Dat is absoluut niet zo mijns inziens. Je maakt keuzes in je leven. Dat doe je met beide, mind én body. Maar je moet zelf wel aan het roer staan.
Doe jij dat? Zorg jij voor gezonde voeding, voldoende beweging en ontspanning. Zit deze positieve flow in je hoofd? Is je mindset ok?
Wil je je fit, energiek en gelukkig voelen dan is het belangrijk om de juiste keuzes te maken. Om je te helpen goede keuzes te maken wil ik je een paar tips geven. Pik daaruit wat bij jou past. Het is heel individueel . Kijk wat voor jóu goed voelt. Bouw het op en geniet van je keuzes.
Succes, enjoy!

TIP 1: LUISTER NAAR DE TAAL VAN JE LICHAAM

Miljoenen jaren geleden is de mens ontstaan. Stapje voor stapje naar het “mens zijn” Door jarenlange evolutie zo gevormd. Je genen heb je meegekregen, dat staat vast. Maar de omgevingsfactoren spelen een hele duidelijke rol in onze ontwikkeling. Vroeger leefde we veel meer mét en ín de natuur. De natuur bepaalde. Nu proberen wij de natuur naar onze hand te zetten. Daar ontstaat de disbalans.
Vroeger was het leven zwaar. De oermens moest overleven en waren afhankelijk van de natuur. De keuze was niet moeilijk wat voeding betrof. Je at wat ‘de pot de schaft’. Alles was biologisch en seizoen gebonden. Geen keuze dus. Makkelijk. Maar ook zwaar. Beweging was ook geen keuze maar noodzaak. Veel werd er in groepsverband geleefd. Dit voor veiligheid en een sterke sociale gebondenheid. De mens was één met de natuur.
Wij hebben nog steeds dezelfde genen. Maar…..onze omgevingsfactoren zijn sterk veranderd. Wat doe je daarmee? Maak je je genen sterker of zwakker? Kies je voor gezond, óer’, of zwicht je voor de verleiding van onze voedingsmiddelenindustrie en stel je je daarmee bloot aan welvaartsziekten. Deze ziekten worden ook wel ‘de’generatieve ziekten genoemd wat wil zeggen je genen verzwakken. Onze natuur, onze genen, raken daardoor van slag, uit balans. Vage klachten en ziekten zijn daarvan het gevolg. Goed nieuws….dit is omkeerbaar. Maar dan moet je wel de juiste keuzes maken. Dan kan er ‘re’generatie optreden wat het tegenovergestelde betekent: opbouw van je genen, weer sterker maken. Geen moeilijke keuze toch? Investeer in jezelf. Je gaat je zoveel energieker voelen!

TIP 2: VOEDING

Voeding was vroeger meer een noodzaak om te overleven. Nu is het vooral ook ontdekken en genieten, proeven en ruiken. Door voeding kun je je zelf versterken en opbouwen. Je cellen vernieuwen voortdurend. Dit proces moet je ‘voeden’. Welke keuze maak jij daarin? Vullen of voeden?
De weg van onze voeding gaat via het spijsverteringskanaal. Mond, slokdarm, maag, darmen en vandaar uit naar de bloedbaan en uiteindelijk naar de organen om zijn werk te doen. Energie geven aan de cellen om te kunnen vernieuwen/opbouwen. Wat je opneemt is dus van belang. Niet alleen dus wat je eet. Een goede, gezonde spijsvertering eindigt 1x per etmaal in een mooie ontlasting. Denk aan een sigaar. Mooie soepele, vaste vorm en bruin van kleur. Heb jij dat elke dag? Zo niet dan moet je je spijsvertering daarin helpen door andere voeding te nemen. Het levert je ook wat op. Je hebt geen last meer van opgeblazen gevoel, gasvorming met alle nare klachten. Dit duidt meestal op een slechte koolhydraat vertering. Bij stinkwinden moet je denken aan eiwitrotting, plakpoep. Dit is meestal een gevolg van een slechte vetvertering
Veel factoren kunnen de spijsvertering verstoren. Geraffineerde suikers, melkproducten, antibiotica en andere medicatie, stress, frisdrank……
Allemaal producten door de voedingsindustrie bedacht voor een grotere omzet. Deze producten zijn namelijk zo samengesteld dat ze ‘verslavend’ werken. We kunnen er, eenmaal aan begonnen, moeilijk van af blijven. Komt weer de vraag: welke keuze maak jij?
Om nog maar eens te benadrukken: niet alleen voeding is belangrijk natuurlijk. Ook voldoende bewegen, voldoende water drinken en stress reductie. Let op voor sterk bewerkte voeding.
Een eenduidige tip geven is niet op zijn plaats. Voeding is maatwerk. Ieder van jullie heeft een eigen verbranding. Bij een juiste keuze ga je je energieker voelen. Bij een slechte keuze ga je een vermoeid lichaam creëren wat niet kan presteren en concentreren. Vitale voeding is dus van groot belang voor de juiste samenwerking van al je systemen in je lichaam. Denk maar aan een mobiel. Het ene element zet het andere aan. Daardoor komt de totaliteit in een vloeiende beweging. Het spijsvertering- immuun- waterhuishoudings- circulatie- zenuwstelsel- hormoonstelsel-voortplantings- en bewegingssysteem. Je kunt je bedenken wat voor gevolgen dit heeft als dit wordt onderbroken.
Laat je niet ontmoedigen hierdoor. Het is alleen van belang dat je de juiste keuzes neemt. Its up to you!

TIP 3: BEWEGING

Bewegen zorgt voor een goede stofwisseling. Het zorgt voor een sterk immuunsysteem, het verbetert je concentratie, verlaagt je bloeddruk, verhoogt je vetverbranding. Kortom het maakt je energieker.
Tegenwoordig zitten we veel. Te veel. Daardoor werken onze organen op en lager pitje. Dus ook bewegen zorgt, net als voeding, voor het ingang zetten van onze mobiel. Om een voorbeeld te noemen: bewegen zorgt voor een optimale insulinegevoeligheid die op haar beurt weer zorgt voor minder laag gradige ontstekingen waardoor allerlei vage klachten en uiteindelijk serieuze klachten ontstaan zoals hart en-vaarziekten, diabetes, kanker…….
Beweging is dus essentieel van onze gezondheid. Zorg wel dat je er plezier aan beleefd. Als jij hardlopen niet plezierig vindt ga dan wandelen. Kies dat wat bij je past. Maar ook op je werk. Neem de trap. Sta regelmatig op of druk je even op aan je stoel. Kleine moeite, een groot resultaat. Ga in de lunch pauze naar buiten en loop. Leg je afstandsbediening weg. Doe ademhalingsoefeningen om die spieren te trainen/te sterken.
Nogmaals, maak een keuze die bij je past. Krijg er plezier in.

TIP 4: ONTSPANNING

Wat is stress? Acute stress is goed voor ons. Je vindt het sollicitatie gesprek spannend. Dat is gezonde kortdurende stress. Chronische stress is daarentegen funest voor je. Waarom? Tijdens inspanning, in dit geval psychische inspanning, gaat je bijnier werken om cortisol vrij te maken. Dat is goed. Het zorgt ervoor de balans weer op orde te brengen. Maar als er chronische stress ontstaat wordt teveel en te lang cortisol afgegeven door de bijnier waardoor hij uitgeput raakt. Zorg dus voor regelmatig ontspannen waar door de bijnier rust krijgt. Denk bij overbelasting aan burn-out. Een van de welvaartsziekten op dit moment.
Hoe herken je nu de symptomen van stress? Snel geïrriteerd raken, snelle hartslag, hartkloppingen, nerveus, neerslachtig, concentratiestoornissen, vermoeidheid, angst en emotionele spanningen. Maar ook terugkerende infecties, verhoogd cholesterol, schildklierstoornissen…….
Zaak dus dat je zorgt voor balans. Ga dingen doen waar je energie van krijgt.
Zorg goed voor jezelf. Pas dan kun je er zijn voor de ander. Schrijf voor jezelf eens op welke dingen je energie kosten. Zet daarnaast wat je energie op levert. Hang dat ergens op waar je het vaak ziet. Begin er vandaag nog mee. Rustig aan, bouw het op. Maak het plezierig voor jezelf.

TIP 5: MINDSET

Je bent hoe je denkt. Je lichaam alleen in goede conditie brengen is niet voldoende. Je geest wil ook mee doen. Lichaam en geest zijn één. Onlosmakelijk van elkaar. Onze geest heeft een ingebouwde beschermingstactiek. Het brein wil geen pijn. Loopt daarvan weg. Maar je probleem zit er onderliggend nog steeds. Daardoor wordt je belemmerd in je vrije keuze. Je moet eerst zorgen dat je probleem opgelost wordt. Ieder doet dat op zijn eigen manier en soms heb je er zelfs hulp bij nodig. Maar dat is niet erg. Als het probleem maar weg gaat. Dan pas weer heb je een vrije keuze die niet ondermijnt wordt door negativiteit.
Focus op dingen die belangrijk zijn voor je. Laat je niet afleiden door allerlei randzaken. Maak je hoofd ‘leeg’. Neem elke dag een kwartiertje om bv te mediteren. Of gewoon even de aandacht bij je ademhaling. Train je die spieren ook meteen weer. Je zet even je gedachten stil. Neem even die time-out. Het zorgt voor vitaliteit in mind én body. Maak jezelf sterk, zorg voor positieve gedachten. Maak van je angsten je vriend.

TIP 6: VOLG JE GEVOEL

Luister naar de taal van je lichaam. Heel veel wegen leiden naar Rome. Heel veel goede tips/hypes zijn er. Pik daaruit wat voor jou goed voelt. Wat voor je buurvrouw waarheid is hoeft nog niet jouw waarheid te zijn. Zie het als een uitdaging om te luisteren naar je gevoel. Je gaat merken dat dat het beste bij je past en je je daardoor beter gaat voelen. Je neemt ook immers voor jou de beste keuze en niet voor je buurvrouw.
Zoek dus gerust tussen de vele aanbevelingen naar hulp, naar dat wat jou triggert, wat jou helpt om verder te komen. Als die hulpbronnen je op de goede weg zetten is dat top. Je voelt vanzelf of je ‘goed’ zit. Je merkt het aan je zijn.
Veel succes daarbij. Als ik je daarbij kan helpen schroom dan niet om contact met me op te nemen. Ik help je graag.

TIP 7: BALANS IN JE BIORITME MAAKT JE ENERGIEKER

Het is geen wet van Meden en Perzen dat je met gezonde voeding, voldoende beweging en voldoende ontspanning een goede gezondheid krijgt. Maar als je niets onderneemt hierin weet je zeker dat je gezondheid achteruit hobbelt met alle gevolgen van dien. Een voor jou natuurlijke balans vinden in deze drie gaat je veel goeds brengen. Dat is je basis. Eet gezond. Beweeg. Doe dat aan sport wat bij je past. Dan heb je er plezier in en houdt je het vol. Zorg voor voldoende ontspanning. Ook een goede nachtrust is belangrijk. Je slaaphormoon melatonine zorgt voor opbouw/groei. Goed slapen zorgt dus voor herstel. Zie het als anti-aging.

Met deze tips hoop ik je een beetje ondersteuning gegeven te hebben voor je visie op gezondheid. Maak joúw keuze, leer je lichaam kennen en geniet.

 

Wil je reageren? Graag, ik ben benieuwd naar je reactie.

Gezonde groet,
Mieke Boons

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *